9 клас, зарубіжна література, урок 20.05.2020

Урок зв'язного мовлення
Написання рецензії на прочитаний твір


Для того щоб обрати потрібну книгу, слід звернутися до рецензії на неї (анотації), що зазвичай вміщено на другій сторінці титульного аркуша або на останній сторінці обкладинки книжки. Необхідно також самому вміти складати рецензію, оцінювати ідейну й мистецьку цінність твору.
Рецензія — це відгук на певний твір (книгу, гру, фільм), призначений для складання вражень про нього у цільової аудиторії. Це невеликий (стандартний обсяг 1800-3600 знаків, 1-2 сторінки формату А4) текст, який містить огляд та аналіз твору.



Існують такі різновиди рецензій:
■ офіційні — друкуються в урядовому або відомчому виданні з нагоди виходу друком книги державного значення;
■ функціональні — для складання враження про книгу в контексті конкретних завдань та з конкретною метою (чи відповідає твір інтересамконкретного видавництва або умовам видання серії, як успішно можна продати, чи висвітлює він якісь певні питання). Пишеться ясно й доступно;
■ інформативні — для потенційних читачів і покупців, із метою допомогти прийняти рішення — варто читати чи ні;
■ есе за темою — міркування про марність всього існуючого з використанням книги як відправної точки;
■ публіцистичні — загострюють увагу на суспільно-важливій проблемі. Пишеться яскраво, жорстко, влучно, обов’‎язково суперечливо, ніби запрошуючи до дискусії;
■ критичні. Основні вимоги — стежити за логікою, не опускатися до критиканства, аргументувати свою позицію, грамотність (критик, який оперує матеріалом гірше за того, кого він критикує,— жалюгідне видовище).


Критерії оцінювання в рецензії. Оцінюючи й аналізуючи твір, варто враховувати:
■ загальне враження від книги — цільне, розрізнене, потужне, слабке, приємне, недоладне;
■ сюжет — наскільки логічно його створено, чи є моменти, що не працюють на нього, чи не провисають лінії;
■ розповідь — динамічна, некваплива, затягнена, загнана, рвана. Якою мірою динаміка історії відповідає жанру і завданням книги?
■ герої — наскільки докладно й достовірно їх описано, чи достатньо природна їхня психологія, чи могли вони вчинити саме так у запропонованих обставинах. Чи симпатичні ці герої читачеві, чи викликають вони співчуття або відразу?
■ мова і стилістика — взагалі та в контексті поставлених завдань;
■ достовірність взагалі та в деталях. Чи не порушено у книзі законів природи й науки, чи вдягали у змальований час такий одяг, чи розмовлялисаме цією мовою в конкретному середовищі, чи точно відтворено текст молитви?
■ основна думка тексту — наскільки вона етична, розумна, оригінальна. Чого саме книга навчає читача, що хоче йому сказати?
■ оригінальність — наскільки ідея банальна, звідки і що автор запозичив, кого цитує, пародіює, перефразує. Якщо здається, що книга започатковує новий жанр або напрямок,— обов’‎язково згадаємо про це;
■ різноманітні помилки й недоречності;
■ суспільне значення — чи визначено в тексті моменти, корисні, наприклад, для патріотичного виховання чи національної самосвідомості, абоописано складні етичні моменти й варіанти вибору;
■ позалітературні переваги — наприклад, історичне, етнографічне чи соціальне значення видання. Посередньо написана книга може бутицікавою як джерело інформації (наприклад, про побут і вдачу пілотів-винищувачів або придворних дам Катерини Великої);
■ потрібність — чи актуальна обрана тема, чи цікава вона суспільству, на яку аудиторію розрахована;
■ місце книги в літературному процесі — як конкретний твір співвідноситься з іншими у своєму жанрі, яку тенденцію позначає, розвиває або завершує;
■ власні враження — сподобалося чи ні, які відчуття й думки викликало, чи захотілося придбати та залишити у домашній бібліотеці.
Не обов’‎язково аналізувати кожну книгу за всіма цими пунктами: ми маємо обрати ті, які важливіші для нас саме зараз.
Для того щоб написати вдалу рецензію на літературний твір, потрібно:
■ скласти чіткий план, яким ви керуватиметеся в процесі написання своїх рецензій;
■ розглянути якість написання художнього твору, виокремити оригінальність сюжету;
■ писати в одному тоні (весело, повчально або пізнавально) та одному стилі;
■ зазначити помилки автора книги, яких він припустився;
■ висловити свої почуття, які ви відчували під час читання твору;
■ висловлювати свої думки максимально докладно й обґрунтовано;
■ уникати використання ненормативної лексики або закликів до насильства.

Орієнтовний план написання рецензії
1. Невеликий бібліографічний опис твору та стислий переказ сюжету.
2. Відгук рецензента на сам твір.
3. Критика або аналіз твору:
а) сенс назви;
б) аналіз форми та змісту;
в) майстерність автора і його способу подання основної думки;
г) опис індивідуального стилю письменника;
д) оцінка твору й роздуми автора рецензії над твором (основна думка рецензії);
е) актуальність твору.

Основні помилки під час написання рецензії
■ рецензію написано як звичайний переказ змісту твору.
■ Відсутні аргументи.
■ Не зрозуміла думка рецензента.
■ Занадто багато описів другорядних деталей.

Для того щоб написати якісну рецензію на книгу, необхідно дуже багато читати, навчитися порівнювати різні за жанрами та тематикою твори. Починати писати рецензію на книгу слід із назви, адже заголовок — це обличчя будь-якої статті. Далі — стисло описати головних героїв і події твору. Кожного персонажа варто виокремити поіменно, щоб читач розумів, про кого йдеться. Після опису подій і персонажів потрібно розкрити основну ідею твору (що автор хоче сказати? які проблеми він порушує? чого хоче навчити?) й оцінити книгу зі своєї точки зору.


Домашнє завдання: користуючись отриманими знаннями, напишіть рецензію на будь - який твір із тих, що ви прочитали останніми (на вибір: "Тев'є - молочар" Ш. Алейхема, "451 градус за Фаренгейтом" Р.Д. Бредбері та "Убити пересмішника" Г.Лі). Роботи надсилайте на svatkosvitlana@gmail.com



Використані матеріали:
 myshared


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

9 клас, зарубіжна література, урок 22.04.2020

9 клас, зарубіжна література, урок 08.05.2020

6 клас, зарубіжна література, урок 16.04.2020