8 клас, зарубіжна література, урок 20.05.2020

Р. Бах. Алегоричні образи у повісті "Чайка Джонатан Лівінгстон". Художній конфлікт, можливість його подолання. Ознаки притчі у творі.


Ми залишили головного героя твору Річарда Баха в момент його перемоги над собою, в момент опанування суми знань, що могли б змінити на краще життя усієї Зграї. Але Чайка самотній! Зневажений Зграєю, нескорений, самотній, решту своїх днів чайка Джонатан провів Вигнанцем. Проте він не дорікав собі, не шкодував про ціну, яку довелося заплатити за прагнення бути першим серед інших у пошуку Прориву. Єдине, що непокоїло його, - це відмова інших чайок повірити у велич вільного польоту. Причини такого мізерного життя він вбачав у страхові, злобі й нудьзі.

Поміркуйте над питаннями та запропонованими відповідями:


- Чи можемо ми точно сказати, де жив Джонатан після вигнання зі Зграї? Чому автор не дає точних координат? Як ви вважаєте, герой знаходиться в земному чи позаземному світі? Наведіть аргументи з тексту для підтвердження своєї думки.
- Виразно прочитайте фрагмент зустрічі Джонатана з «двома чайками». Чим ці чайки були близькі героєві й чим вони відрізнялися від Зграї? («Дві чайки, що з'явилися біля його крил, осяяли темну небесну височінь, мов дві чисті зорі. Та ще більшим дивом було їхнє мистецтво польоту».)
- Як Джонатан перевіряв прибульців? (Він випробовував їх повільним польотом, крутим піке, вертикальним переворотом.) Чому він перевіряв цих чайок ділами, а не почав відразу розпитувати? Чому чайки мовчки пройшли випробування, ні про що не питаючи Джонатана?
- Виразно прочитайте в особах діалог Джонатана Лівінгстона та прибулих чайок зі слів «Він повернувся в горизонтальний політ і довго мовчав...» до «І Джонатан Лівінгстон, злетівши у височінь із двома зоряними птахами, розтанув у темному просторі небес». Поясніть мету появи осяйних чайок, що вміли по-справжньому літати? Вони називають себе «братами» Джонатана. В якому сенсі? (Брати по духу.)
- Що означають слова «Ми прилетіли, щоб забрати тебе у височінь, щоб забрати тебе додому»? Де той дім? Чи можна вважати, що Джонатан вмер, і тепер додому летить його душа? Наведіть аргументи «за» і «проти» такого твердження.
- Які зміни відбулися з Джонатаном, коли він покинув земний простір? («він побачив, що його власне тіло теж промениться світлом. Той юний Джонатан Лівінгстон, що завжди жив у глибині його золотистих зіниць, нікуди не зник, просто оселився тепер у новій подобі. Це нове тіло також було тілом чайки, але літати в ньому стало аж як краще»; «Його пір’‎я сяяло, мов діамантове, а крила стали гладенькими, як пластинки з полірованого срібла. І, зачудовано роздивляючись їх, він став випробовувати, на що здатні ці нові крила»; «нове тіло також не було всесильним. І хоча він зміг перевершити свій колишній рекорд, проте лишалася межа, подолати яку було дуже важко».)
- Чому всі були раді Джонатанові й розуміли його без слів? (Спілкування відбувалося на рівні тонких енергій. Джонатан потрапив «додому», у світ своїх однодумців, таких же творчих особистостей, як і він сам. Вони весь час прагнули до нових висот і нових відкриттів. «Чайки, що мешкали тут, були близькі йому по духу. Всі вони жили заради того, щоб досягати нових висот у головній справі свого життя - у польоті. Це були просто дивовижні птахи, і кожен з них тренувався щодня, багато годин поспіль, вивчаючи все нові та нові таємниці повітроплавання».)
- Що й чому відбувається з художнім часом? Чому «І час линув для нього, як один довгий-довгий день - так, ніби сонце ніколи не сходило, а просто світило завжди»? Чи є тепер мета в Джонатана? («Уже за кілька днів він зрозумів, що тут йому належить дізнатися про політ іще більше, ніж у попередньому житті».)
- Поміркуйте, чому, опинившись серед «своїх», Джонатан все ж згадував той світ, де сенс існування чайок - їжа. («Джонатан надовго забув той світ, звідки він був родом, - місце, де жили птахи, яким є незнаною радість польоту, птахи, яким крила служать лише для пошуків їжі та для боротьби за неї. Проте час від часу, на одну коротку мить, цей світ виринав у його пам'яті». Чайка Джонатан бачив, що в новому світі для кожної чайки найвагомішим у житті було удосконалення польоту й самого себе. Йому було дуже гарно з розумними птахами. Він багато чому навчився у своїх братів. Однак за призначенням чайка Джонатан був народжений для того, щоб відкривати істину для інших. Йому понад усе хотілося повернутися до своєї Зграї й навчити чайок свободи вибору й польоту.)
- У чому полягав секрет навчитися «літати куди завгодно»? («Аби літати зі швидкістю думки, тобто літати куди завгодно, - говорив він, - ти насамперед мусиш збагнути, що вже прилетів...
За словами Чіанга, уся хитрість була в тому, щоб Джонатан перестав бачити себе ув’‎язненим у тілесній оболонці, яка має розмах крил сорок два дюйми і знає певні льотні прийоми. Весь сенс у тому, щоб усвідомити: його справжня сутність, як ненаписане число, перебуває водночас у будь- якій точці простору та часу».)
- Що заважало Джонатану позбавитися тілесної оболонки? (Йому заважала віра. «Забудь про віру! - повторював йому Чіанг. - Тобі не потрібна була віра, щоб літати, ти мав лише зрозуміти, що таке політ. І це те ж саме. Спробуй іще раз... І настав день, коли Джонатан, стоячи на березі з заплющеними очима і намагаючись зосередитися, раптом осягнув усе, про що говорив Чіанг. «Це правда! Я можу досягти досконалості, для мене немає межі!» Його охопила радість».)
- Що, по-вашому, мав на увазі Чіанг, підкресливши, що знанням, якого досяг Джонатан, потрібно навчитися управляти? Чого зміг досягти завдяки управлінню думкою Джонатан Лівінгстон? (Він зміг потрапити в Космос, в інші, позаземні світи. Можливо, таким чином Річард Бах стверджує думку про можливість міжпланетних мандрівок на рівні думки. Порівняйте з творами Рея Бредбері та Роберта Шеклі.)
- Яким був заповіт Чіанга чайці Джонатану? («Якщо хочеш, ми почнемо працювати над часом, - сказав Чіанг, - і ти зможеш літати і в минуле, і в майбутнє. Тоді ти справді будеш готовий до найскладнішого і найцікавішого. Ти будеш готовий до того, щоб полетіти вище, пізнати доброту і любов»\ «Джонатане, - мовив він, і це були його останні слова, - ти маєш дізнатися, що є любов»)
- Чому Джонатан усе частіше згадував Землю і Зграю? Що його турбувало? («Він стояв на піску і думав: а що, як там нині живе чайка, яка прагне подолати межі своєї натури й літати для того, щоб пізнати сутність польоту, а не тільки жебрати черствий хліб біля рибальських човнів. Може, ця чайка навіть стала Вигнанцем за те, що сказала правду у вічі Зграї?»)
- Що стало головними факторами бажання Джонатана повернутися на Землю? («І що більше Джонатан учився доброті, то глибше він пізнавав сутність любові й чимдалі дужче хотів повернутися на Землю. Джонатан Лівінгстон, незважаючи на своє самотнє минуле, був природженим учителем, і найкращим виявом любові стала для нього можливість передати свої знання тій чайці, яка чекає слушної нагоди, аби пізнати щось нове».)
- Які аргументи наводив Салліван, відмовляючи Джонатана повертатися на Землю? («Джоне, ти колись був Вигнанцем. Чому ти гадаєш, що твої колишні вороги прислухаються до тебе зараз? Ти знаєш приказку, і вона справедлива: літаєш високо - бачиш далеко. Ті чайки, які тебе прогнали, стоять на землі, здіймають галас знічев’‎я і б’‎ються між собою. Вони за тисячу миль од небес - а ти кажеш, що хочеш показати їм небеса звідти, із землі! Джоне, вони не бачать далі кінчиків своїх крил! Лишайся тут. Допомагай новим чайкам, тим, хто піднявся досить високо, щоб побачити те, про що ти можеш їм розповісти». «Чайка, що високо літає, далеко бачить».)
- Чому під час прощання Салліван назвав Джонатана «просто божевільним»? Ким він був насправді? («він - живий образ волі й польоту, для якого ніде й ні в чому немає межі»)
- Чому першою чайкою, яку зустрів Джонатан Лівінгстон, був Флетчер Лінд? (Він повторював долю Джонатана, його також вигнала Зграя до Далеких Скель. Для Флетчера, як і для Джонатана, «Літати - це щось більше, ніж просто лопотіти крилами, перелітаючи з місця на місце!» Флетчер задає собі ті ж питання, що турбували й Джонатана: «Та що вони - сліпі? Чи справді нічого не бачать? Чи не розуміють, як ми уславимо себе, коли навчимося літати по-справжньому? Байдуже, що вони про мене думають. Я покажу їм, що таке політ! Буду нещасним Вигнанцем - ну то нехай, коли вони так хочуть. Я ще змушу їх пошкодувати, та ще й як...»)
- Визначте стан, у якому перебуває Флетчер. Чим його стан відрізняється від усвідомлення себе теперішнім досконалим чайкою Джонатаном? (Флетчер переповнений гнівом, образою, а Джонатан - добром і любов’‎ю, здатністю прощати образи й знущання.)
- За якої умови Джонатан почав навчати Флетчера літати по-справжньому? («Чайко Флетчере Лінд, чи так сильно ти хочеш літати, що зможеш простити Зграю, і навчатись, і колись повернутись до них і передати їм свої знання?» Це вищий ступінь досконалості й мудрості, яким немає межі і якого вже досяг Джонатан. Повернувшись на Землю, він переходить на новий рівень досконалості в передаванні знань учням.)
- Схарактеризуйте стосунки чайки Джонатана й чайки Флетчера Лінда як взаємини вчителя й учня. Доведіть, що Флетчер був ідеальним учнем, а Джонатан - ідеальним учителем. Яка риса, по-вашому, робила його бездоганним учнем? (Він точно знав, чого хотів, і робив усе для досягнення своєї мети. «Він мав і силу, і хист до польоту, і найголовніше - палке бажання учитись».) Поміркуйте, наскільки важливим є такий підхід до навчання особисто для вас.
- Чому зі Зграї усе частіше почали виганяти чайок? («За три місяці у Джонатана з ’‎явилося ще шість учнів. Усі були Вигнанцями, бо їх захопила нова дивна ідея - літати заради того, щоб відчути радість польоту». Це дивовижний механізм розвитку нових прогресивних ідей, які спочатку зароджуються у геніїв, а потім знаходять все більше прихильників серед мислячих людей, і вони йдуть цим тяжким шляхом задля того, «щоб відчути радість польоту». «Насправді кожен з нас - це живий образ Великої Чайки, необмежена ідея свободи, - говорив Джонатан вечорами, стоячи на березі моря, - і точність польоту - це крок до вираження нашого справжнього «я». Усе, що нас обмежує, треба відкинути. Ось навіщо ми маємо опанувати високу швидкість, і малу швидкість, і фігурний політ... ») Визначте пряме й символічне значення образу польоту.
- Чим чайка Джонатан, як учитель, відрізнявся від своїх учнів? (Ніхто з учнів, навіть Флетч, «не міг повірити, що політ ідей може бути так само реальним, як політ вітру і політ птаха». А Джонатан не просто в це вірив, він це знав!)

 Визначте сутність головного конфлікту твору. Запишіть висновки у зошит:

Висновок. Основний конфлікт повісті «Чайка Джонатан Лівінгстон» Річарда Баха - це конфлікт ідей (добра, любові, прощення, бажання зробити цей світ кращим і досконалішим завдяки знанням і вмінням - з одного боку, і ненависті, заздрості, тупості, обмеженості, закритості до всього нового й прогресивного з іншого); конфлікт знань про навколишній світ і самого себе (нового й старого, усталеного й того, що ламає традиції та закони, що веде вперед, до нових висот); це конфлікт способів мислення -  обивательської психології меркантильних заматеріалізованих істот й творчо мислячих особистостей, які є рушіями прогресу (досягши одної мети, вони ставлять перед собою наступну в ім’‎я свободи, добра й любові.)

Занотуйте у зошити:

Перед нами не просто повість, а повість-притча. Отже, Джонатан - це не просто чайка, він символізує людину, яка прагне до знань, досконалості. Зграя чайок — наше повсякденне життя; політ Джонатана Лівінгстона — свобода; прагнення вдосконалювати політ - шляхи людського самовдосконалення, бажання пізнати сенс буття і осмислити свій статус у світі. Крила - це символ мрії, свободи, волі, духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незалежності й впевненості. Образ крил уособлює усі ті чесноти, які роблять людину Людиною.

Опрацюйте картку (занотуйте у зошити):


Домашнє завдання: дайте письмову выдповідь на питання: Якщо я стану Джонатаном, чому я навчу інших? Відповіді надсилайте на svatkosvitlana@gmail.сom
Увага, прошу зголоситись автора роботи, яку було залишено у коментарях до попереднього уроку, однак не підписано. Зголошуйтесь за номером телефону:  0686983823

Використано матеріали:
naurok.com.ua
https://zarlit.com/
http://yamne.school.org.ua/

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

9 клас, зарубіжна література, урок 22.04.2020

9 клас, зарубіжна література, урок 08.05.2020

6 клас, зарубіжна література, урок 16.04.2020