8 клас, мистецтво, урок 13.05.2020
Український реалізм
Література:
У другій половині XIX ст.
романтизм у літературі поступився місцем реалізмові. Останній передбачав відображення реальної дійсності й оточення
героя, точне відтворення всіх аспектів життя, обґрунтування дій і почуттів
персонажів психологічними й соціальними умовами. Як і в інших європейських
літературах, в українській літературі зародки реалістичного стилю були зв’язані
з фольклором, з народними гумористичними й сатиричними оповіданнями, а також із
давньою літературою.
Своєрідність української
літератури позначались і на особливості українського реалізму. Звернення до
народних джерел, захоплення етнографізмом і тривале панування романтичних
поглядів, сповільнений та деформований внаслідок історичних обставин розвиток літератури
в попередній період зумовили те, що романтизм із його захопленням героїзмом
минулого, поетизацією сильних пристрастей і міцних людей козацької доби
співіснував із реалізмом у творчості письменників другої половини ХІХ ст.
Художні й публіцистичні твори
найвидатніших діячів української культури другої половини ХІХ ст. містять
глибокі роздуми про тодішнє сучасне і майбутнє українського народу,
відображають історичні подвиги минулого, оспівують визвольну боротьбу за
державну незалежність України.
Перехід від романтизму до
реалізму добре помітно на творчості Марка
Вовчка (Марія Вілінська-Маркович, 1834–1907). Вона продовжила тему
творчості Тараса Шевченка, присвячену становищу покріпаченого селянства,
особливо жінок («Одарка», «Горпина», «Козачка»). Засобами фольклору письменниця
скористалась у казках та оповіданнях для дітей.
Долею простої селянки
переймалась у своїх творах Ганна
Барвінок (1828–1911). Народницько-просвітницьку ідеологію сповідував Степан Руданський (1833–1873).
Популярними стали його гумористичні «Співомовки», де переплелися національні й
соціальні спостереження. Добре знали у школах байки Леоніда Глібова. На Буковині Юрій
Федькович (1834–1888) поєднав впливи західноєвропейської поезії з
буковинським фольклором.
Реалістично змалював історію
українського села Іван Нечуй-Левицький
(1838–1918). У повісті «Микола Джеря» зображено поневіряння селянина, втікача
від панщини, а в повісті «Кайдашева сім’я» з любов’ю і болем за рідний народ
розкрито бідність і обмеженість сільського життя. Найвидатніший соціальний
роман своєї доби «Хіба ревуть воли, як ясла повні» («Пропаща сила») написав
Панас Мирний (1849–1920) разом із братом Іваном Біликом.
Неперевершиним надбанням
української літератури стала творчість геніального письменника Івана Франка (1856–1916). Майстерність
стилю, злободенність проблем, багатство жанрів і багатоплановість тем, а також
активна громадська позиція вирізняли І.Франка в історії української культури.
Від романтизму й побутового реалізму письменник перейшов до реалістичних, психологічно
насичених творів, зрівнявшись із видатними прозаїками Західної Європи. Прозові
твори, зокрема «Борислав сміється», «Захар Беркут», дитячі оповідання Івана
Франка стали хрестоматійними. Що ж до поезії, то, скажімо, цикл «Осінні думи» і
«Картка любові», вірш «Ой ти, дівчино, з горіха зерня...» та інші вивищували
митця до гурту найуславленіших ліриків світу.
Друга половина XIX ст. в
архітектурі позначена впливом різних історичних стилів і напрямів, що
поєднувалися в одній будівлі. Це поєднання (еклектизм) і було найбільш
характерним для міського громадського і житлового будівництва. Тоді у
будівництві вже почали масово використовувати нові технології та матеріали
(бетон, залізо, залізобетон тощо).
Архітектура:
З-поміж напрямів
архітектурного мистецтва вирізнялися віденський неоренесанс і стиль
французького відродження. Неоренесанс поширився у західноєвропейських країнах,
дістався Чернівців, Львова, Києва, Одеси, Херсона, Харкова та інших українських
міст. Найтиповішими є споруди міських театрів (Київ, Львів, Одеса) та
громадські будівлі.
Найзначнішими здобутками
відзначилися архітектори О.В.Беретті
(Володимирський собор, будинок Першої гімназії в Києві), В.О.Шредер (будинок оперного театру і театру Соловцова в Києві), П.Главка (будинок резиденції
митрополита Буковини в Чернівцях), І.Гохбергера (будинок Галицького сейму), В.Садлівський (залізничний вокзал у
Львові) та ін.
Образотворче мистецтво:
Під впливом ідей
народників художники-реалісти створили Товариство
пересувних художніх виставок, яке ставило собі мету поширити мистецтво в
масах. Ідейною підвалиною художників-передвижників був критичний реалізм, тобто
реалістичне відображення пороків суспільно-політичного життя.
Одним із найяскравіших
митців був українець походженням Ілля
Рєпін (1844–1930), автор знаних полотен на українську тематику: «Запорожці
пишуть листа турецькому султану», «Вечорниці» та ін. Про те, що його надихнуло
на написання «Запорожців», Рєпін писав: «Чертовский народ?… Никто во всем свете
не чувствовал так глубоко свободы, равенства, братства! Во всю жизнь Запорожье
осталось свободно, ничему не подчинилось…»
Любов до України та її
народу прослідковується в творчості В.Маковського
(«Ярмарок у Полтаві», «Святковий день на Україні»), уславленого мариніста
І.Айвазовського («Чумацький шлях», «Весілля на Україні»), М.Ге та ін.
Також сформувалися українські мистецькі центри –
Харківський, заснований першою професійною жінкою-маляркою Марією
Раєвською-Івановою, Одеський на чолі з Кир’яном Костанді та Київський з
малярської школи М.Мурашко.
Українські митці почали
не тільки приділяти більше уваги побутовим темам українського села, а й
звертатися до історичних тем, зокрема героїчних подій козацької доби. Одним із
найвидатніших українських малярів, знавцем народного орнаменту і мистецтва був Сергій Васильківський. Разом з
істориком Д.Яворницьким та художником М.Самокишем працював над альбомом «З
української старовини». Його картини на історичну тему відображали
героїко-романтичне минуле: «Бій запорожців з татарами», «Обрання полковником
Мартина Пушкаря», «Сторожі запорозьких вольностей» та ін. Світову славу
Васильківський здобув пейзажами, в яких відображав красу і велич рідного краю:
«Весна на Україні», «По Дінцю», «Після дощу», «Бездоріжжя», «Захід сонця» та
ін.
Інший видатний
український митець – Микола Мурашко
(1844–1909) був не лише маляром, а й педагогом, ідеологом українського
мистецтва. З 1869 р. він викладав малювання в київських середніх школах, а 1875
р. відкрив Київську малювальну школу, якою керував протягом 25 років. Фінансову
підтримку школі надавав власник цукрових заводів Іван Терещенко. За роки
існування школи з її стін вийшли такі видатні митці, як М.Пимоненко, О.Мурашко,
І.Їжакевич та ін.
Коментарі
Дописати коментар