9 клас, зарубіжна література, урок 03.04.2020
Б. ШОУ
«ПІГМАЛІОН»: ІДЕЇ ОДУХОТВОРЕННЯ ЛЮДИНИ ТА ЖИТТЯ ЗАСОБАМИ МИСТЕЦТВА, ЗБЕРЕЖЕННЯ
НАЦІОНАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ, РОЗВИТКУ МОВИ
Твір Б. Шоу «Пігмаліон» побудований на суцільних парадоксах.
Згадаймо звернення Гіггінса до Елізи: «І обійдусь. Без усіх обійдуся. Я маю
свою власну душу — мою іскру божественного вогню. Але (з несподіваним
смиренням) мені бракуватиме вас, ЕЛІЗО. (Сідає біля неї на отоманку.) Мене
дечого навчили ваші ідіотські ідеї — признаюся в цьому покірливо і вдячно. А ще
я звик до вашого голосу й вигляду. Вони мені, як-не-як, подобаються». Гіггінс
узявся навчати дівчину — та сам опинився в ролі учня, був байдужим до жінок і
чужих почуттів — та майже закохався. Проте в Елізи зовсім інший шлях, ніж у
Попелюшки... Про це поговоримо сьогодні на уроці.
У четвертій дії «Пігмаліона» перед нами постає зовсім інша Еліза:
упевнена в собі жінка, яка так просто не поступиться власним щастям. Вона
навчилася правильної літературної вимови, гідної поведінки у вищому
суспільстві. Завдяки наполегливій праці та своїй красі вона підкорила світ, але
дивак науковець Гіггінс ніби не помічає її чарів. Проте вона розуміє, що не є господинею
в будинку Гіггінса, що він не цінує її як жінку, завдяки досягнутим нею
результатам він просто виграв парі. Еліза розуміє: з одного боку, вона певною
мірою закохалася у свого вчителя, з іншого — не була потрібна йому. У цій
ситуації дівчина поводиться як справжня леді, яку образили, висловлюючи
професорові весь негатив, що накопичився протягом цього часу в її серці. Стає
зрозумілим, що Еліза — дуже сильна особистість, але Гіггінса вона ніколи не
переможе. І в цій, здавалось би, безвихідній ситуації дівчина знаходить вихід,
який зрештою винагороджує її перемогою над обставинами.
Б. Шоу поділяв персонажів своїх
творів на філістерів (самовдоволені й обмежені люди з вузьким міщанським
світоглядом і поведінкою ханжів), ідеалістів (які живуть фальшивими ідеалами)
та реалістів (що скептично поглядають на світ і оригінально мислять, добре
розуміють хвороби й вади світу, але ці знання не позбавляють їх прагнення
покращити цей світ). На думку драматурга, співвідношення цих героїв у його
п’єсах є таким: 700 філістерів, 299 ідеалістів та 1 реаліст.
Автор утручається в дію: подає
розгорнуті коментарі, ремарки, передмови, післямови, режисерські поради
акторам, діалоги автора й читачів тощо — усе це використано для підсилення,
вияскравлення головних ідейний зіткнень твору, дискутування із глядачем
(читачем). Відчувається своєрідна данина захопленню епічною творчістю — на
початку творчого шляху Шоу спробував свої сили у романістиці.
Занотуйте у зошити і запам'ятайте:
Роман у п’яти діях
Епос
Драма
■ Опис героїв;
■ поширені пояснення;
■ увага до психологічного стану
персонажів;
■ наявність авторської оцінки
■ Діалогічна структура;
■ наявність ремарок;
■ «режисерська драматургія» (автор
зазначив кожний сценічний рухгероїв)
2) Особливості поетики п’єси «Пігмаліон»
■ Основні художні засоби —
парадокси й дискусії.
■ Засоби комічного поєднано з
реальним трагізмом буття суспільства та духовно багатої людини, якій не було
місця в тогочасному світі.
■ Найбільший парадокс — це
людина.
Проаналізуйте:
Порівняння образів
Гіггінса із п'єси Дж. Б. Шоу та Пігмаліона з давньогрецького міфу
Професор Гіггінс
■ Навчав Елізу правильної вимови,
допоміг зрозуміти світ мистецтва;
■ Еліза майже нічого не змінила в
поглядах професора, а він незбирався змінюватися сам;
■ він не почувався відповідальним
за долю Елізи, його захоплюваливищі ідеї, результат експерименту
Пігмаліон
Пігмаліон
■ Створив Галатею та закохався в
неї;
■ Галатея змінила Пігмаліона, її
краса розбудила в його душі кохання;
■ почувався відповідальним за створену
ним красу
Висновок. Твір «Пігмаліон» Дж. Б.
Шоу — не про кохання, а про силу творчості, про духовне пробудження людини
під впливом мистецтва, про можливість здобуття особистістю внутрішньої краси
та свободи
Збереження незалежності —
ось що Бернард Шоу вважав головним для кожної людини, чи то чоловік або жінка,
чи то герцог або сміттяр. Тому для нього щасливий фінал — це не весільний марш,
а жорстоке прощання, що залишає кожній зі сторін право на подальший саморозвиток
без стороннього втручання. Автор усіляко підкреслює, що на початку твору
квіткарка перебуває на найнижчій стадії духовного розвитку. Еліза Дулитл —
типова дівчина кокні, тобто найбідніша та найменш освічена мешканка Лондону,
яка розмовляє жахливою англійською. Але дівчині притаманні також привабливі
риси, що є запорукою перевтілення її на витончену жінку: щирість, енергійність,
природна моральність, які Еліза зберегла у лондонських нетрях. У дівчини є
почуття власної гідності, що стали здоровою основою для будування характеру
нової, гордої та сильної ЕЛІЗИ.
Опрацюйте інформацію з карток:
Опрацюйте поданий матеріал та будьте готові до тестування!
Коментарі
Дописати коментар