7 клас, зарубіжна література, урок 30.04.2020
А.Азімов, "Фах". Образ Джорджа Плейтена.
Проблеми освіти та виховання
людини не випадково постають у центрі уваги американського письменника-фантаста
Айзека Азімова. Він добре усвідомлював, що від освіти, від її змісту та системи
залежить майбутнє людства. Однак ще більше це майбутнє залежить від того, якою
є сама людина, від її якостей, не лише інтелектуальних , а й моральних. «Яка
людина - така й держава»,- писав А.Азімов , пильно придивляючись до людини, до її
внутрішнього світу. Разом із митцем ми уважно розглянемо художні образи
оповідання «Фах», щоб з'ясувати погляди
митця на проблеми самостійного інтелектуального
пошуку,здобуття знань.
Прочитайте короткий зміст оповідання:
Автор описує суспільство на Землі у 66 столітті, де всі діти отримують
знання через нейрокомп’ютерний інтерфейс. Також Земля є постачальником
спеціалістів для Зовнішніх світів. Найголовнішими подіями у житті дитини є:
День Читання — дата у вересні, коли діти 8-ми років отримують навички читання;
День Освіти — дата у листопаді, коли підлітки 18-ти років отримують певну
Освіту із стрічки з професійними знаннями; Олімпіада — відбувається у травні,
коли підлітки, що отримали Освіту, змагаються за вакансії запропоновані
представниками Зовнішніх світів. Освіта, яку отримують підлітки, вибирається в
результаті аналізу їх мозку і її неможливо змінити. Звичайне навчання вже давно
не застосовується, оскільки воно довготривале і не могло гарантовано
забезпечити потребу у спеціалістах для багаточисельних колонізованих планет.
Для підлітка після отримання Освіти, залишитись на Землі вважається професійним
провалом. Джордж Плейтен мріяв стати програмістом, оскільки попит на них у
високорозвинутих колоніях зробив цю професію престижною. Після Дня Читання він
читав набагато краще за інших дітей і, щоб збільшити свої шанси на визначення
придатності його мозку до цієї професії, потайки читав книги про комп’ютери.
Отримання знань традиційним шляхом вважалося недоцільним заняттям, оскільки
могло не співпасти з професією, до якої найкраще пристосований мозок. На День
Освіти йому несподівано повідомили про неможливість його мозку отримати
будь-яку Освіту. Його помістили у спеціальний заклад, де він проводить час у
роздумах і за читанням книг. Через рік Джордж вирішує втекти, щоб звести
рахунки із лікарем, що повідомив йому про його непридатність до професій.
Заодно він відвідує Олімпіаду у Сан-Франциско, де бере участь у змаганнях його
однокласник Тревіліян, що отримав Освіту «з кольорових металів». Тревіліян
показує поганий результат, оскільки, як він повідомляє Джорджу, у його стрічці
не було даних про спектрограф Бімена, а тільки про попередню модель. Тому
Тревіліян приймає невигідну пропозицію, щоб не залишитись на Землі. Розсерджено
він запитує Джорджа, яку той отримав Освіту і між ними спалахує бійка. Від
полісмена Джорджа рятує незнайомий професор Ладислас Інженеску. На прохання
Джорджа він влаштовує йому зустріч із високопосадовцем Новії — найпрестижнішої
колонії. Новіанин скаржиться на вузьку спеціалізацію та високу вартість
спеціалістів з Землі, але відмовляється від пропозиції Джорджа організувати
навчальний процес на Новії, оскільки в колоніях немає ресурсів, які потрібно
було б багато років витрачати та ще й без гарантії результату. Розчарований
Джордж повертається до свого закладу і дізнається його справжню назву —
Інститут вищої освіти. Тут збирають людей, які мають бажання та настирливість
розвивати науку. Джордж був під наглядом інституту ще зі свого Дня Читання.
Його втеча не була зупинена, оскільки була визнана корисною для усвідомлення
ним необхідності справжнього навчання. Наприклад, під час втечі Джордж
зрозумів, що Бімен, людина яка створила нову модель спектрографа, та й люди, що
створили всі існуючі стрічки, не отримували власну освіту зі стрічок. Це все
були люди здатні мислити оригінально. Доглядачі Джорджа в інституті були
соціологами, психологами, істориками — теж людьми здатними до оригінального
мислення, але вони врешті отримали Освіту за допомогою стрічок, оскільки не
виявили такого бунтарського бажання отримати освіту самотужки і винаходити щось
нове.
Перегляньте відеоролик:
Прочитайте
портретний опис Джорджа Плейтена, поданий автором на початку твору
«Джордж мав
худорляве обличчя, його риси ще більше загострилися майже за півтора року,
проведених в інтернаті.І сам він був худорлявий, та в його синіх очах горів
колишній невгамовний вогонь, а розпачливістю , з якою він упявся у ковдру, Джордж
нагадував зацькованого звіра»
-
Що за невгамовний вогонь горів в очах Джорджа?Як
ви розумієте цю метафору? Чи погоджуєтесь з таким твердженням? У душі Джорджа з дитинства жила невгамовна жага
знань.Найбільше його цікавила обчислювальна техніка. Це був не просто інтерес ,
а талант, його покликання, яке було для нього вище за все. Навіть в інтернаті
для недоуків він не відмовився стати програмістом.
-
Чому герой нагадував зацькованого звіра? Погоджуєтесь з твердженням?
Джордж
відчував себе не таким , як усі. Він був у розпачі від того, що не міг вільно
жити й творити, віддатися своїй мрії. Саме тому автор порівнює його із
зацькованим звіром.
Опрацюйте порівняльну харакеристику героїв. Занотуйте у зошити:
Джордж Плейтен
|
Тревіліян
|
|
Походження героїв
|
Батько: дипломований
трубоукладач на Землі
|
Батько: дипломований металург на
планеті Новія
|
Мрії про професію
|
Мріє стати
дипломованим
програмістом на планеті класу А
|
Мріє стати дипломованим металургом на планеті
Новія
|
Ставлення до батьків
|
Любив свого батька,вступив у бійку,
захищаючи його імя
|
Хотів наслідувати свого батька, щоб
посісти вище місце
суспільстві
|
Долі героїв
|
Потрапляє до інтернату для
недоумків,
не знаючи про своє
справжнє призначення
|
Залишився на Землі, тому що
отримав знання за
допомогою старого апарата
( знав апарат Хенслера, а для Новії треба було знання
апарату Бімена)
|
Ставлення до самостійного здобуття знань
|
Читає багато книжок, самостійно
вивчає дисципліни,
які йому знадобляться у роботі
програміста
|
Впевнений, що буде металургом, як
батько;
насміхається з Плейтена та його допитливістю;
нічого не читає
|
Моральні якості
|
Сором’язливий, добрий,
має гідність, цілеспрямованість,
|
Самовпевнений, пихатий, байдужий,
йде найлегшим шляхом у житті,дбаючи
про матеріальні блага,з
датний на зраду товариша
|
Спільне у героях
|
||
Були однолітками, разом жили на планеті
Земля, спілкувалися, брали участь у дитячих розвагах, товаришували.
|
Отже, Джордж
мріяв про професію програміста. Він
навіть готував себе до цього, самостійно опрацювавши підручники, які були
досить складні. Але бажання і наполегливість були такими сильними, що юнак зумів
розібратись з ними. Він робив так, як ми зараз у сучасній школі. Щоб
зрозуміти програмування, він спочатку вивчав електроніку та математику. А
Тревіліян особливо не задумувався над вибором свого фаху. Його цілком
влаштовувало те, що його дід та батько були металургами, і він хотів продовжити
їхню справу.
Багато наукових відкриттів, про які писали фантасти, стали
реальністю. Світ змінюється і змінюємося ми. Можливо, дійсно, настане час, коли ми самостійно не схочемо
або не зможемо вчитися, мислити… За нас все будуть вирішувати машини.
«Фах» - це оповідання – застереження, в якому,
використовуючи фантастику, письменник розкриває протиприродність, абсурд того,
що відбувається в реальному житті, і , моделюючи події твору на майбутнє,
передбачає страшну катастрофу, до якої може призвести бездуховність
технізованого суспільства. Письменник вірить у можливості людини з душею
створити краще майбутнє.
Коментарі
Дописати коментар