8 клас, мистецтво, урок 01.04.2020

Мистецтво рококо

        Стиль рококо зародився у Франції на початку XVIII століття і поширився по всій Європі. Відрізнявся граціозністю, легкістю, мав інтимно-кокетливий характер. Прийшовши на зміну всеохоплюючого бароко, рококо продовжив його традицію, дещо трансформувавши й вдосконаливши її. Деякі дослідники вважають рококо логічним продовженням розвитку бароко і не виокремлюють його в окремий стиль, адже з барочним стилем його об'єднує прагнення до завершеності форм. Проте якщо бароко тяжіє до монументальної урочистості, то стиль рококо віддає перевагу витонченості й легкості, має здебільшого орнаментальну спрямованість. 

  

Ознаки стилю:




Перегляньте навчальний ролик, що пояснює відмінності між стилями у мистецтві:


Стиль рококо в українській архітектурі

Ф. Б. Растреллі.  Андріївська  церква 1744 – 1762рр. Київ
     Шедевр світової культури. Висота церкви з хрестом — 50м, довжина — 30 м, ширина — 23 м. Декор її відрізняється великою кількістю пластики, світлою гамою бірюзових відтінків, білих колон і золотих капітелей. З боку вулиці до храму ведуть круті чавунні сходи. Навколо церкви – балюстрада, з якої відкривається чудова панорама Подолу і Дніпра

Дзвіниця Успенського собору Києво-Печерської лаври. Побудована      у 1731-1745 рр. за проектом архітектора Йоганна  Шеделя на кошти гетьмана І. Мазепи. Будівля являє собою восьмигранну чотириярусну вежу висотою 96,5 м. Діаметр основи дзвіниці складає 28 м, товщина стін в нижній частині – 8 м.  На дзвіницю можна піднятися, подолавши 374 сходинки.

 Б. Растреллі. Маріїнський палац. 1744 –1752 рр. Київ.
     Яскравий приклад стилю бароко: виразні об’єми, багата пластика фасадів. Сьогодні – державна резиденція Президента України. Зазвичай саме тут проходять урочисті події загальнодержавного рівня, зустрічі з іноземними гостями, урочисті прийоми тощо.

Бернард Меретин. Архікатедральний Собор Святого Юра.  1744–1764 рр.  Львів
     Храм стоїть на терасі, до якої ведуть двомаршеві сходи. Фасад будівлі акцентований монументальним порталом з постатями отців східної церкви Афанасія і Льва роботи  скульптора Й. Пінзеля. З 1998 року собор належить до Світової спадщини ЮНЕСКО.
   Свято-Успенський собор Почаївської лаври.  XVIII ст.
     Храм увінчаний величним куполом, підноситься над землею на 56 м. Широка тераса-галерея слугує обрамленням. Над центральним входом у собор – ікона Успіння Божої Матері. Собор вражає своєю величчю, гармонією, вишуканістю і неповторною красою.

Домініканський костел. Богородчани.  1742 р.
     Костел зведено на гроші Станіслава Коссаковського, зятя великого підскарбія коронного Домініка Потоцького. Цей могутній рід володів Богородчанами ще з ІІ половини XV ст. До того був храм-попередник з 1691 р. - дерев'яний.

Михайлівський Золотоверхий монастир. Київ. 1108–1113рр.
     Споруджений  онуком Я. Мудрого ккнязем Святополком Ізяславичем . Монастир пережив неодноразове спустошення монголо-татарами. В XVII cт Собор відремонтували і перебудували в стилі українського бароко на гроші гетьмана І. Мазепи. Зруйнований в 1930р. і заново побудований в середині 1990р. Вважається, що Михайлівський собор був першим храмом з позолоченим верхом, звідки і пішла ця своєрідна традиція.
Іконостаси
Іконостас – стіна з ікон у храмі східного обряду, яка відокремлює вівтар від центральної частини.
Сповнені глибокого символізму. Стиль бароко виявився у небаченій досі монументальності та декоративності, що були зумовлені прагненням максимально збільшити і наситити декором особливо важливі компоненти храму.
Іконостаси подібні до фасадів ошатних багатоярусних будівель, загальна форма яких нагадує тріумфальні арки: усі їх яруси, окрім намісного, підвищуються від бокових крил до центру. При цьому вся вільна від ікон поверхня повністю вкрита пишним різьбленням.
Іконостас Успенського собору Києво-Печерської лаври.

Живопис
Провідне місце в культурному житті українського суспільства XVIIXVIII ст. посідав жанр портрета. Художній мові притаманні риси театралізації, умовності, певна символічна система. Вишуканий стиль бароко якнайкраще відображав запити української козацької старшини й вищого духовенства, їхні прагнення до аристократичності. Я Калинович. “Портрет М. Потоцького”, невідомий художник. «Митрополит Петро Могила»
Скульптура рококо
 Центром розвитку скульптури був Львів. Тут працювали переважно майстри німецького та французького походження (Т. Гуттер, Т. Фершер, Ю. Маркварт).
Учнівське повідомлення.
Йоган Георг Пінзель, якого називають українським Мікеланджело – засновник Львівської школи скульпторів. Розквіт творчості пов’язаний з архітектурою Львова та Бучача. Характерними особливостями стилю є монументальність величних фігур, духовна наповненість образів, виразне моделювання тіл, деталізація облич, своєрідні “кристалізовані”  складки одягу.

Перегляньте ролик про видатного львівського скульптора Іоана Георга Пінзеля:


Творче завдання:

створити буклет з ілюстраціями споруд у стилі бароко та рококо. Виконані завдання надсилайте на svatkosvitlana@gmail.com Обов'язково підписуйте вої роботи!





Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

6 клас, зарубіжна література, урок 16.04.2020

9 клас, зарубіжна література, урок 22.04.2020

8 клас, зарубіжна література, урок 22.04.2020