6 клас, зарубіжна література, урок 23.04.2020
Урок зв'язного мовлення. Том і Кліві: схожість і відмінність. Образ майбутнього у літературі.
Майбутнє... Далека і невідома країна. Країна дивовижних
машин, споруд, де всю роботу виконують роботи, де відбуваються неймовірні
чудеса. Та чомусь про майбутнє ми говоримо як про казку. А чому так? Адже
майбутнє — це ми з вами. Саме ми своїми справами і думками творимо його. Саме
від нас залежить, яким буде завтрашній день.
Тому до цієї теми зверталося багато
письменників-фантастів. Польський письменник С. Лем писав: "Світ
необхідно змінити, а то він неконтрольованим чином почне змінювати нас
самих". Тієї ж думки дотримувався й американський письменник Аллан Дін
Фостер: "В історії змінити нічого не можна, а от у фантастики є шанс
поправити історію майбутнього".
Коли ми порівнюємо різних героїв твору, то знаходимо їхні відмінні риси характеру та спільні ознаки. Занотуйте у зошити та проаналізуйте:
Відмінні риси
- Вік: Том — дитина, а Кліві — доросла людина
- Том — представник «майбутнього людства», а Лірой Кліві — пересічна людина
- Том потрапив у незвичайну пригоду добровільно, а Кліві — через космічну аварію
- Усвідомленість дій: Том діяв майже підсвідомо, підкоряючись натовпові, а Кліві — свідомо, обмірковуючи кожен свій крок
- Об’єкт порятунку: Том рятує залишки культури, а Кліві — власне життя
- Сутність конфлікту: у творі «Усмішка» — між Томом і натовпом городян, цивілізацією та варварством. У творі «Запах думок» — між Кліві та позаземною фауною
Спільні риси
- В обох творах події відбуваються у майбутньому
- Том і Кліві є жертвами технічної катастрофи (Том — з постапокаліптичного майбутнього, а Кліві пережив аварію на поштовій ракеті)
- Обидва герої не підкоряються обставинам та перемагають їх
- Наявність зовнішнього конфлікту, сутність якого викладено у відмінних рисах героїв
- Наявність внутрішнього конфлікту та критичне ставлення до дійсності
- Саморозвиток та самовдосконалення
- Високий культурний рівень, вміння бачити прекрасне душею, сила духу
- Власна розвинена уява, багата фантазія, розум та кмітливість.
Перегляньте відеоурок та поміркуйте, яким бачать майбутнє письменники - фантасти:
Роберт
Шеклі переносить свого героя у невизначене майбутнє. Світ дуже швидко змінюється, стрімко
розвивається наука, техніка, в природі відбуваються непередбачувані катаклізми,
людина не може бути певна, що її чекає завтра, до чого їй бути готовою, як протистояти
невідомому. Звідси і надзвичайна напруга, яку відчув герой Роберта Шеклі,
потрапивши в надзвичайну ситуацію.Але він збирає волю, нерви в один клубок і
включає те, що дано людині природою, що заздалегідь у людини завжди з собою –
свій мозок. Людина має бути настільки розумною, що у лічені хвилини вона мусить
співставити, осмислити, зрозуміти, прийняти рішення і перемогти.
Поміркуйте над питаннями:
1) Чому Шеклі робить свого героя, звичайного поштаря,
переможцем над фантастичними створіннями?
2)Який настрій фіналів оповідань Р.Бредбері «Усмішка» та «Запах думки» Р.Шеклі? (оповідання мають оптимістичний настрій, автори вірять в силу розуму людини. Том («Усмішка») збереже «усмішку» і відновить в майбутньому цивілізацію людям на добро, Кліві перемагає дивних істот, отже в майбутньому завдяки своєму розумові людина має всі шанси на виживання)
3)Як ви вважаєте, хто є головним героєм Кліві чи потік його думки? ( Потік думки виступає в ролі головної дійової особи у творі. Через його думки ми пізнаємо його самого)
4)Чому рятувальників здивувало те, що на тілі Лероя Кливі, який стояв у самому центрі пожежі, не було жодного опіку? Чим це пояснюється?(Вогонь у творі «Запах думки» має символічне значення. Сила вогню, здатна все змітати на своєму шляху, символізує силу людського розуму. )
Своїми фантастичними
розповідями, часто змішанням науки і мрії, великий Рей Бредбері намагається
показати читачеві, що у світовому технічному прогресі люди не помічають, як
доходять до надмірностей. Облаштовуючи своє життя всілякими зручностями, в
нестримній гонитві за матеріальними благами, не замислюючись про екологію, все
частіше заковуючи себе в бетонні гнізда, облаштовані до дрібниць електронікою,
людина сама стає залізобетонною і втрачає зв’язок із землею, природою – всього
того, що є основою духовності.
Оповідання «Усмішка»
зображує далеке майбутнє і зруйнований світ, а в ньому чергу
озлоблених людей, які у всіх прикрощах звинувачують науку і мистецтво і не
пригадують минулу цивілізацію без війни. Автор описує абсурдну ситуацію: з
самого раннього ранку люди стоять в черзі для того, щоб плюнути на картину –
найцінніший твір мистецтва. Люди з солодким захватом згадують свята, коли вони
палять книги і громлять останній автомобіль.
Однак, на їх фоні ми
знайомимося з героєм розповіді Томом – маленьким хлопчиком, людиною з душею,
якого зуміла зачарувати краса мистецтва. Письменник не даремно надає читачеві
героя-дитину, бо він вважав незрівнянно важливим уміння зберігати дитяче
сприйняття світу, коли дух захоплює від подиву, а стаючи дорослою людиною, щоб
душа не закостеніла, а дитина «перелилася» в дорослого, набуваючи мудрість і
життєвий досвід, але зберігаючи ту принадність, коли все по-дитячому цікаво,
коли душа вміє занурюватися повністю, без залишку у вир радості і захвату.
Набагато страшніше, якщо
питань більше немає, якщо таємниче і фантастичне знаходить звичні, реальні
форми, якщо світ вицвітає і тьмяніє, стає плоско-зрозумілим і виникає ілюзія
всезнання і всерозуміння. В своєму оповіданні «Усмішка» письменник малює
уявне майбутнє і піднімає тему зруйнованої цивілізації, причому у
відносно недалекому часі. Герої не знають точно, в який час проживають, але
вони називають приблизно 2061 рік, який аж ніяк не за горами.
Також письменник піднімає
одвічну тему: жива душа, здатна відчувати прекрасне серед чужого їй
суспільства. Один з героїв твору говорить, що в цивілізації були свої хороші
сторони і вірить, що знайдеться людина з душею, яка поверне не стару, а іншу,
обмежену цивілізацію, таку, де всі будуть жити мирно.
Коментарі
Дописати коментар