6 клас, зарубіжна література, урок 23.04.2020

Урок зв'язного мовлення. Том і Кліві: схожість і відмінність. Образ майбутнього у літературі.

Майбутнє... Далека і невідома країна. Країна дивовижних машин, споруд, де всю роботу виконують роботи, де відбуваються ней­мовірні чудеса. Та чомусь про майбутнє ми говори­мо як про казку. А чому так? Адже майбутнє — це ми з вами. Саме ми своїми справами і думками твори­мо його. Саме від нас залежить, яким буде зав­трашній день.

Тому до цієї теми зверталося багато письменників-фантастів. Польський письменник С. Лем пи­сав: "Світ необхідно змінити, а то він неконтрольованим чином почне змінювати нас самих". Тієї ж думки дотримувався й американський письменник Аллан Дін Фостер: "В історії змінити нічого не можна, а от у фантастики є шанс поправити історію майбутнього".


Коли ми порівнюємо різних героїв твору, то знаходимо їхні відмінні риси характеру та спільні ознаки. Занотуйте у зошити та проаналізуйте:

Відмінні риси

  • Вік: Том — дитина, а Кліві — доросла людина
  • Том — представник «майбутнього людства», а Лірой Кліві — пересічна людина
  • Том потрапив у незвичайну пригоду добровільно, а Кліві — через космічну аварію
  • Усвідомленість дій: Том діяв майже підсвідомо, підкоряючись натовпові, а Кліві — свідомо, обмірковуючи кожен свій крок
  • Об’єкт порятунку: Том рятує залишки культури, а Кліві — власне життя
  • Сутність конфлікту: у творі «Усмішка» — між Томом і натовпом городян, цивілізацією та варварством. У творі «Запах думок» — між Кліві та позаземною фауною


  • Спільні риси
  • В обох творах події відбуваються у майбутньому
  • Том і Кліві є жертвами технічної катастрофи (Том — з постапокаліптичного майбутнього, а Кліві пережив аварію на поштовій ракеті)
  • Обидва герої не підкоряються обставинам та перемагають їх
  • Наявність зовнішнього конфлікту, сутність якого викладено у відмінних рисах героїв
  • Наявність внутрішнього конфлікту та критичне ставлення до дійсності


  • Саморозвиток та самовдосконалення
  • Високий культурний рівень, вміння бачити прекрасне душею, сила духу
  • Власна розвинена уява, багата фантазія, розум та кмітливість.

Перегляньте відеоурок та поміркуйте, яким бачать майбутнє письменники - фантасти:


Роберт Шеклі переносить свого героя у невизначене майбутнє.  Світ дуже швидко змінюється, стрімко розвивається наука, техніка, в природі відбуваються непередбачувані катаклізми, людина не може бути певна, що її чекає завтра, до чого їй бути готовою, як протистояти невідомому. Звідси і надзвичайна напруга, яку відчув герой Роберта Шеклі, потрапивши в надзвичайну ситуацію.Але він збирає волю, нерви в один клубок і включає те, що дано людині природою, що заздалегідь у людини завжди з собою – свій мозок. Людина має бути настільки розумною, що у лічені хвилини вона мусить співставити, осмислити, зрозуміти, прийняти рішення і перемогти.


Поміркуйте над питаннями:
1) Чому Шеклі робить свого героя, звичайного поштаря, переможцем над фантастичними створіннями?
2)Який настрій  фіналів оповідань Р.Бредбері «Усмішка» та «Запах думки» Р.Шеклі? (оповідання мають оптимістичний настрій, автори вірять в силу розуму людини. Том («Усмішка») збереже «усмішку» і відновить в майбутньому цивілізацію людям на добро, Кліві перемагає дивних істот, отже в майбутньому завдяки своєму розумові  людина має всі шанси на виживання)
3)Як ви вважаєте, хто є головним героєм Кліві чи потік його думки? ( Потік думки виступає в ролі головної дійової особи у творі. Через його думки ми пізнаємо його самого)
4)Чому рятувальників здивувало те, що на тілі Лероя Кливі, який стояв у самому центрі пожежі, не було жодного опіку? Чим це пояснюється?(Вогонь у творі «Запах думки» має символічне значення. Сила вогню, здатна все змітати на своєму шляху, символізує силу людського розуму. )






 «Усмішка» Рея Бредбері– це черговий витвір-попередження автора. Письменник намагається показати, до чого може привести цивілізація, яка розвивається з такою шаленою швидкістю, в якій люди втрачають відчуття духовної радості, розмінюють його на мідні п’ятаки тваринної насолоди і самоупоїння. Автор підносить нам своє мудре припущення про те, що настільки неосяжний науково-технічний прогрес може призвести до того, що люди зненавидять мистецтво, книги і разом з ними саму техніку.
Своїми фантастичними розповідями, часто змішанням науки і мрії, великий Рей Бредбері намагається показати читачеві, що у світовому технічному прогресі люди не помічають, як доходять до надмірностей. Облаштовуючи своє життя всілякими зручностями, в нестримній гонитві за матеріальними благами, не замислюючись про екологію, все частіше заковуючи себе в бетонні гнізда, облаштовані до дрібниць електронікою, людина сама стає залізобетонною і втрачає зв’язок із землею, природою – всього того, що є основою духовності.
Оповідання «Усмішка» зображує далеке майбутнє і зруйнований світ, а в ньому чергу озлоблених людей, які у всіх прикрощах звинувачують науку і мистецтво і не пригадують минулу цивілізацію без війни. Автор описує абсурдну ситуацію: з самого раннього ранку люди стоять в черзі для того, щоб плюнути на картину – найцінніший твір мистецтва. Люди з солодким захватом згадують свята, коли вони палять книги і громлять останній автомобіль.
Однак, на їх фоні ми знайомимося з героєм розповіді Томом – маленьким хлопчиком, людиною з душею, якого зуміла зачарувати краса мистецтва. Письменник не даремно надає читачеві героя-дитину, бо він вважав незрівнянно важливим уміння зберігати дитяче сприйняття світу, коли дух захоплює від подиву, а стаючи дорослою людиною, щоб душа не закостеніла, а дитина «перелилася» в дорослого, набуваючи мудрість і життєвий досвід, але зберігаючи ту принадність, коли все по-дитячому цікаво, коли душа вміє занурюватися повністю, без залишку у вир радості і захвату.
Набагато страшніше, якщо питань більше немає, якщо таємниче і фантастичне знаходить звичні, реальні форми, якщо світ вицвітає і тьмяніє, стає плоско-зрозумілим і виникає ілюзія всезнання і всерозуміння. В своєму оповіданні «Усмішка» письменник малює уявне майбутнє і піднімає тему зруйнованої цивілізації, причому у відносно недалекому часі. Герої не знають точно, в який час проживають, але вони називають приблизно 2061 рік, який аж ніяк не за горами.
Також письменник піднімає одвічну тему: жива душа, здатна відчувати прекрасне серед чужого їй суспільства. Один з героїв твору говорить, що в цивілізації були свої хороші сторони і вірить, що знайдеться людина з душею, яка поверне не стару, а іншу, обмежену цивілізацію, таку, де всі будуть жити мирно.








Домашнє завдання: напишіть твір - роздум на тему: яким я бачу майбутнє? Роботи надсилайте на svatkosvitlana@gmail.com

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

9 клас, зарубіжна література, урок 22.04.2020

9 клас, зарубіжна література, урок 08.05.2020

6 клас, зарубіжна література, урок 16.04.2020